GBT 410
İran ve Türkler
Sınıf,
Yarıyıl: 4. Sınıf, 2.
Yarıyıl; Kredi: 2 Ulusal, 2 ECTS; Süre: 2 Saat Dersin Dili: Türkiye Türkçesi Dersin Türü: Seçmeli Ders Ön koşulları: Ön koşulsuz. Dersi Veren Öğretim Elemanı: Doç. Dr. Üçler Bulduk İran
coğrafyası Türk yayılma alanı içerisinde olduğundan,
tarihte ve günümüzde bu bölge yoğun bir şekilde Türklerle
meskundur. Derste İran tarihiyle bağlantılı olarak bu
Türklerden ve kültürlerinden söz edilmektedir. Kaynaklar ve İleri Okumalar Gömeç, S., 2003. Türk Cumhuriyetleri
ve Toplulukları Tarihi, Ankara. Güneyli, Yılmaz, İranda Etnik Bölgeler Arasında
Sosyo-Ekonomik Eşitsizlik, Kök Araştırmalar, 4 (2),123-150. Marjanı Farzad, Turkmens of Iran, Turkmens, http: //www.
Turkmens.com/IranTP.html. Özönder, F. Sema Barutcu, (2002),
İran ve Türkler, Kök
Araştırmalar, IV/2,101-122. Sümer, F., (1992). Safevî
Devletinin Kuruluşu ve Gelişmesinde Anadolu Türklerinin Rolü,
Ankara. Sümer, F., (1992).Oğuzlar
(Türkmenler), İstanbul. |
|||
Değerlendirme*
|
|
Adedi |
Etki Oranı % |
Ara
Sınavlar |
1 |
30 |
|
Kısa
Sınavlar |
|
|
|
Ödevler |
1 |
10 |
|
Projeler |
|
|
|
Dönem Ödevi |
|
|
|
Laboratuar |
|
|
|
Diğer |
|
|
|
Yıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
Ders Konuları |
|||
İran
Coğrafyasına Giriş |
|||
Tarih Boyunca
İrana Türk Göçleri |
|||
Kök Türk
Çağında İran |
|||
İranda
Yaşayan Halklara Genel Bir Bakış |
|||
Oguz-Türkmen
Akınları |
|||
Kara-Koyunlular ve
İran |
|||
Ak-Koyunlular ve
İran |
|||
Safevi
Hanedanlığı Dönemi |
|||
Safevi-Osmanlı
Mücadelesi |
|||
Afşarlar ve
Hanlıkların Ortaya Çıkışı |
|||
Kaçar
Hanedanlığı |
|||
Günümüz
İranının Doğuşu |
|||
20. Yüzyılda
İran-Türk Münasebetleri |
|||
21. Yüzyıl
Başlangıcında İran ve Dünya |
|||
|
* Etki oranı için ara
sınavın %40ı, yıl sonu sınavının %60ı
alınacaktır.