ÇTL 408 Türk Anlam Bilimi
Sınıf, Yarıyıl: 4. Sınıf, 2.
Yarıyıl; Kredi: 2 Ulusal, 2 ECTS; Süre: 2 Saat Dersin Dili: Türkiye Türkçesi Dersin Türü: Zorunlu Ders Ön
koşulları: Ön koşulsuz. Dersi Veren
Öğretim Elemanı: Doç. Dr. Melek Erdem Türk dilinin genel anlam bilimi, eş zamanlı ve genel Türk
Dili alanı çerçevesinde
karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. Kaynaklar ve
İleri Okumalar Aksan, Doğan, (1978). Anlambilimi
ve Türk Anlambilimi, Ankara: DTCF yayınları Aksan,
Doğan, (1999). Anlambilim Anlambilim
Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Ankara. Aksan, Doğan, (2000). Her
Yönüyle Dil, Ankara: TDK yayını. Allwood,
J., P. Gärdenfors, (1999). Cognitive and Semantics Meaning and Cognition,
Amsterdam,
Philadelphia. Bilgegil,
Kaya, (1989). Edebiyat Bilgi ve Teorileri Belâgat, İstanbul. Corbett,
E. P. J., (1990). Classical Rhetoric for the Modern Student, New York,
Oxford. Cruse,
A., (2000). Meaning in Language: An
Introduction to Semantics and Pragmatic, New York.
Cruse,
D.A., (1986). Lexical Semantics,
Cambridge. Goddard,
C., (1998). Semantic Analysis A Practical Introduction, Oxford, New
York. Guiraud,
P., (1984). Anlambilim, (Çev.: B. Vardar), Ankara. Holland,
D., N. Quınn, (Eds.), (1987), Cultural
Models in Language and Thought, Cambridge. Jackendoff,
R., (1983). Semantics and Cognition, Cambridge. Katz,
Jerrold, (1972). Semantic Theory, New York, Evanston, San Francisco,
London. Kıran,
Z., (2001). Dilbilime Giriş,
Ankara Lappin, Shalom, (Ed. ), (1996). The Handbook of Contemporary
Semantic Theory Leech, G., (1981). Semantics, The Study of Meaning, England,
USA, Canada. Lehrer, A., E. F. Kıttay, (Eds.), (1992). Frames, Fields, and
Contrasts New Essays in Semantic and Lexical Organization, Hillsdale, New Jersey, Hove, London. Lockwood, D., P. H. Fries, J. E. Copeland, (2000). Functional
Approaches to Language, Culture and
Cognition, Amsterdam, Philadelphia. Lyons, J., (1977). Semantics,
Volume I-II, Cambridge. Lyons, J., (1995). LinguisticSemantics, An Introduction, Cambridge Palmer, G. B., (1996). Toward A Theory of Cultural Linguistics,
Austin. Palmer, F.R.,(2001). Semantik:
Yeni Bir Anlambilim Projesi, (Çev.: Ramazan Ertürk), Ankara. Wierzbicka, A., (1996). Semantics: Primes and Universals,
Oxford, New York |
|||
Değerlendirme*
|
|
Adedi |
Etki
Oranı % |
Ara
Sınavlar |
1 |
30 |
|
Kısa
Sınavlar |
|
|
|
Ödevler |
1 |
10 |
|
Projeler |
|
|
|
Dönem
Ödevi |
|
|
|
Laboratuar |
|
|
|
Diğer |
|
|
|
Yıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
|
Ders Konuları |
|||
Anlam bilimi
kavramı ve ile ilgili diğer kavram ve terimler. |
|||
Türk dilinin
tarihî seyrine kısaca bir bakış (Kök Türk, Uygur,
Karahanlı ve Eski Anadolu Türkçesi Dönemleri) |
|||
Kavram alanı,
anlam |
|||
Çok
anlamlılık |
|||
Benzetme |
|||
Aktarmalar,
metafor, metonimi |
|||
Eş
anlamlılık |
|||
Zıt
anlamlılık |
|||
Alt
anlamlılık |
|||
Eş
adlılık |
|||
Kılınış
ve görünüş |
|||
Anlam
değişmeleri |
|||
Kelime anlam
bilimi |
|||
Cümle anlam bilimi |
|||
|
* Etki oranı için ara sınavın %40ı, yıl sonu
sınavının %60ı alınacaktır.